Bitter Seeds - Debat

Bitter Seeds
Voertaal: Engels

Wanneer & waar?

donderdag 22 maart 2012 - 19:00

Bitter Seeds onderzoekt hoe het komt dat een groot aantal Indiase katoenboeren zelfmoord pleegt. Veel van hen zijn overgestapt op de gemanipuleerde zaden van het Amerikaanse bedrijf Monsanto.


Kun je Monsanto zo makkelijk de schuld geven van het beeld dat geschetst wordt in de film? Hoe zorgen we ervoor dat boeren met kleine bedrijven (smallholders) in ontwikkelingslanden aan kunnen sluiten bij de internationale markt? Is er überhaupt een rol weggelegd voor genetisch gemodificeerde zaden in de toekomst van land- en tuinbouw?

 

Over deze vragen gaan filmmaker Micha X. Peled en Volkert Engelsman (organic fruit & vegs bedrijf, Eosta), onder leiding van Jeroen Kramer in gesprek.

 

De Israëlische filmmaker Micha Peled is een van de weinige mensen die al liftend naar Amerika emigreerde.  Voordat hij aan zijn carrière als filmmaker begon, beoefende hij vele verschillende beroepen uit: van kledingimporteur tot reisleider in de Thaise jungle. Volgens Peled is globalisatie één van de belangrijkste hedendaagse vraagstukken. In zijn trilogie over globalisatie stelt hij deze kwestie aan de kaak. Eerdere films uit de trilogie zijn: Store Wars: When Wal-Mart Comes to Town en Cina Blue. Bitter Seeds is het derde en afsluitende deel.

 

Volkert Engelsman - Managing director bij Eosta, trendsetter op het gebied van het vermarkten van biologische en fair trade groente & fruit producten. "Where ecology meets economy". Voormalig Vrije School-leerling in Duitsland, kwam via een MBA in Groningen bij het Amerikaanse bedrijf Cargill terecht, de grootste graanproducent ter wereld, ook wel eens de evil twin van Monsanto genoemd als het gaat om het voedsel-en landbouw vraagstuk. Vertrok in 1990 en houdt zich sindsdien met duurzame landbouw bezig.

De ketenregie van Eosta omvat niet alleen verkoop en distributie, maar ook teeltbegeleiding en ontwikkeling. Eosta is één van de drijvende krachten achter de ‘duurzaamheidsbloem', een web based navigatie instrument dat de durzaamheids prestaties van ieder product weergeef. Ze werken mee met de verduurzaming van ketens bij Nestlé, Chiquita, Unilever.

 

Jeroen Kramer praat al 19 jaar in camera's en microfoons. Voor televisieprogramma's, opdrachtfilms en zalen. Meestal als presentator, interviewer, of voice-over. Soms als maker. En zo nu en dan als zanger of acteur. Hij is vooral bekend van het jeugdprogramma Het Klokhuis.

Tweet plaatsen Update plaatsen Update plaatsen