Juryrapport Students' Choice

Begin februari heeft de Students' Choice jury de selectie van films die kansmaken op de Students' Choice Award bekendgemaakt. Zij hebben gekozen voor de films Reporter, The Red Chapel en Mugabe and the White African. Hieronder per film hun motivatie:

Reporter

Film over Nicholas D. Kristof, vermaard verslaggever bij The New York Times, die in de zomer van 2007 naar de Democratische Republiek Congo reist om verslag te doen van de burgeroorlog aldaar. Wat indruk maakte bij de juryleden: de rol van de soldaten. Wij zien ‘onze soldaten' als mensen die ‘goed' doen, die de bevolking beschermen. Maar in Congo blijken soldaten ‘slecht' te zijn. Ze plunderen en verkrachten, beschermen de bevolking niet. Dat komt voor een deel omdat soldaten arm zijn: ze hebben bijvoorbeeld geen geld om brood te kopen. Daarom stelen ze het van de bevolking. Een eyeopener. Nicholas D. Kristof vertelt geen algemeen verhaal over de burgeroorlog, maar brengt het verhaal van individuele inwoners van Congo in beeld. Daardoor heeft zijn relaas over die burgeroorlog meer impact. Hij laat bijvoorbeeld de verwoeste toekomst en het sociaal isolement zien waarin verkrachte vrouwen terecht zijn gekomen.

 

The Red Chapel

Een verslag van een bizarre expeditie van de Deense komieken Jacob en Simon, die samen met de als manager optredende Mads Brügger toestemming krijgen om in het kader van culturele uitwisseling een variéténummer op te voeren in Pyongyang, Noord-Korea. De juryleden kennen Noord-Korea door berichten en foto's in de krant: ze herinneren zich dreigende taal, een megalomane leider, groteske parades. De zeldzame bewegende beeld uit het communistische land ondersteund ondersteunen die perceptie. The Red Chapel laat meer authentieke beelden uit Noord-Korea zien. De film geeft een summier kijkje in de samenleving aldaar en is daarom alleen al de moeite waard.

Mugabe and the White African

Indrukwekkend portret over Mike Campbell, een van de laatste blanke boeren in Zimbabwe. Hij weigert zich neer te leggen bij de onteigeningspolitiek van Mugabe en spant bij het internationaal hof een rechtszaak aan tegen de Zimbabwaanse overheid. De film zorgde bij de juryleden voor koude rillingen, zeker toen beelden getoond werden van een in elkaar geslagen Campbell. Toch slaagt de film erin begrip te kweken voor de beide bevolkingsgroepen die tegenover elkaar staan. De juryleden begrepen zowel de woede van de oorspronkelijke bevolking die hun land terug willen, als wel van de witte boer die het land dat hij bezit niet meer op wil geven.

sidebar image

sidebar image

|w=220">" title="" alt="sidebar image">

Zoeken in Films

ZOEKEN ALGEMEEN

Nieuwsbrief Festivalkrant
Volg ons op Twitter Volg ons op Facebook Volg ons op Youtube