sidebar image

“De band tussen ouder en kind overstijgt elke strijd”

Door Merlijn van Dijk

Voor haar film deed de Bulgaarse regisseur Iglika Triffonova (1957) drie jaar lang onderzoek naar de burgeroorlog in Bosnië. Al haar bevindingen komen samen in één verhaal. Het resultaat is een schitterend rechtbankdrama.

“Ik wilde niemand veroordelen. Ik heb geprobeerd me te verplaatsen in de jongen, zijn ouders, de aanklager, de advocaat én de oorlogsmisdadiger,” dat vertelt deBulgaarse regisseur Iglika Triffonova (1957) in de foyer van het Filmhuis in Den Haag. Haar film The Prosecutor the Defender the Father and His Son draait om de strafzaak tegen oorlogsmisdadiger Mirolad Krstić, een gefingeerd personage. Kroongetuige 109 – de zoon – kan de zaak maken of breken met zijn getuigenis tegen Krstić. Het moest vooral geen klassiek goed tegen slecht epos worden, zegt ze. “Het is een film over een onschuldige jongen die speelbal is geworden van politieke spelletjes.”

Afgelopen zondag beleefde de film zijn première op het Movies that Matter Film Festival. Triffonova was aanwezig voor de Q&A. Ze vertelt: “Na de film liep een Amerikaanse man naar me toe. De film had hem diep geraakt zei hij. Hij vond dat alle mensen die bij de strafzaak betrokken waren respectvol belicht werden.” Triffonova vroeg aan de man wie hij was. “De advocaat van Radovan Karadžić,” antwoordde hij.

De Bosnische tolk
Drie jaar lang deed Triffonova onderzoek naar de oorlog in Bosnië. Ze las artikelen over de oorlog, geschiedenisboeken en ze vroeg mensen hun persoonlijke verhaal te vertellen. “Ik las zelfs Bosnische dichters om het land beter te leren kennen.” In de film komt alle informatie die ze de afgelopen jaren verzamelde samen.

Een ontmoeting met een jonge tolk uit Bosnië maakte een onuitwisbare indruk. “Ik leef nog, zei hij tegen me. Maar ik vraag mezelf voortdurend af, waarom ik wel en mijn vader niet meer?” Triffonova wist meteen: de film moet gaan over de verbondenheid van ouders met hun kinderen. “Zijn verhaal greep me bij de keel en heeft me niet meer losgelaten.”  

De jonge tolk komt als personage ook voor in de film. Je ziet hoe strafpleiter Mikael Finn (gefingeerd personage) en de jonge tolk samen de gevangenis van Den Haag uitlopen. Ze zijn in discussie. De strafpleiter heeft hem nodig om te communiceren met de aangeklaagde Krstić, die wordt beschuldigd van het bevel geven tot massamoord en verkrachting. Maar de tolk – die de Bosnische burgeroorlog heeft meegemaakt – begrijpt niet waarom Finn een oorlogsmisdadiger verdedigt. “Je moet vooruit kijken,” antwoordt de strafpleiter. “Het leven kan namelijk ook mooi zijn.” De tolk steekt een sigaret op en zegt: “Mijn leven was mooi, toen mijn vader nog leefde.”

Band tussen vader en zoon
“Het is een ingewikkelde geschiedenis maar ik wilde het eenvoudig vertellen,” zegt Triffonova. “De band tussen ouder en kind is het belangrijkste en overstijgt elke strijd. Iedereen is iemands vader, moeder, zoon of dochter, ongeacht geloof of etniciteit.” Dat gegeven is de bindende factor tussen de filmpersonages die verder lijnrecht tegenover elkaar staan: de Bosnische tolk die zijn vermoorde vader mist en de getuige die zijn vader uiteindelijk terugvindt. Maar ook strafpleiter Finn die zijn zieke vader te weinig ziet en de openbaar aanklager wiens vader een bekende advocaat was.

Het verhaal kent zijn climax in de rechtszaal. De hoofdgetuige K109 wordt geconfronteerd met een man die beweert zijn vader te zijn. Als de getuige de man als zijn vader herkent gaat de verdachte vrijuit. Als hij hem niet zou herkennen wordt Krstić veroordeeld. De scène is tekenend voor wat Triffonova wil vertellen: de liefde tussen een vader en een zoon is uiteindelijk sterker dan wat dan ook.

“Voor mij staat de film voor veel meer dan alleen de oorlog in Bosnië,” stelt Triffonova. “In elk strafproces zijn mensen in strijd met elkaar. De getuige en de verdachte, de openbaar aanklager en de advocaat. Ik hoop dat mensen zich na het kijken van mijn film realiseren dat we allemaal mens zijn. Ongeacht aan welke kant van het recht iemand staat.”

The Prosecutor the Defender the Father and His Son is nog te zien op het festival op:
Woensdag 23 maart 2016 – 17.30, Theater aan het Spui Kleine Zaal
Donderdag 24 maart 2016 – 13.15, Zaal 5, Filmhuis Den Haag

Zoeken in Films

ZOEKEN ALGEMEEN

Nieuwsbrief Festivalkrant
Volg ons op Twitter Volg ons op Facebook Volg ons op Youtube