VR Cinema

Gratis toegang

VR Cinema

Dit jaar krijg je de kans op het festival je horizon te verbreden en interessante plekken te bezoeken zonder Den Haag te verlaten! Bij VR Cinema in Studio A bieden zes verschillende films bijzondere ervaringen uit over de hele wereld. Gedurende het festival kun je deze films GRATIS bekijken op werkdagen van 14.00 uur tot 22.00 uur en tijdens het weekend van 11.00 tot 22.00 uur.

6X9: A Virtual Experience of Solitary Confinement

6×9: A Virtual Experience of Solitary Confinement is een innovatieve virtuele ervaring die gemaakt werd door kwaliteitskrant The Guardian over eenzame opsluiting. 6x9 plaatst bezoekers in een vituele cel en vertelt zo het verhaal van de psychologische schade van extreme isolatie. OP dit moment zitten meer dan 80,000 mensen in eenzame opsluiting in de Verenigde Staten. Ze spenderen 22 tot 24 uur alleen door, zonder enig menselijk contact. Dit duurt soms tientallen jaren.

Refugees

Refugees neemt je mee naar het Griekse eiland Lesbos waar iedere dag honderden vluchtelingen aankomen uit Syrië, Irak en Afghanistan. Door indrukwekkende VR-beelden te combineren met opnames van de uitspraken van rechtse politici, geeft deze film een beeld van een van de grootste gedwongen migraties sinds de Tweede Wereldoorlog. Ook neemt oorlogsjournalist Hans Jaap Melissen de bezoeker mee tijdens een verslag over de vluchtelingenkwestie.

Home: Aamir

Home: Aamir vertelt het verhaal van de 24-jarige Amir uit Zuid Soedan. Nadat hij doodsbedreigingen heeft gekregen, besluit zijn vader om zijn laatste bezittingen te verkopen en met het geld mensensmokkelaars te betalen om zijn zoon te helpen ontsnappen naar Europa. In 360-graden beelden ervaren we Aamirs reis te voet door de woestijn, via Libië, over de middellandse zee en naar de onmenselijke omstandigheden in de vluchtelingenjungle van Calais.

Out of the Blue

Out of the Blue vertelt het verhaal van de acht jaar oude Yerick, hij woont in de vissersgemeenschap in Cabo Pulmo, Mexico. Hun traditionele leefwijze staat op de tocht omdat de vis in de zee langzaam maar zeker verdwijnt. In een gebied dat ooit beschreven werd door Jacques Cousteau als ‘het Aquarium van de wereld’ kozen de vissers om hun bron van inkomen en voedsel op te offeren in een revolutionaire en dramatische beslissing: een verbod om te vissen in hun wateren teneinde de terugkeer van het leven in de zee te bevorderen.

When All Land Is Lost, Will We Eat Coal?

Steenkool is een belangrijk onderdeel van India’s economische groei. Maar voor deze groei betalen de Indiërs een hoge prijs: om de steenkolenmijnen te bouwen wordt land onteigend, bossen gekapt en staat het levensonderhoud van hele gemeenschappen op de tocht. When All Land is Lost, Will We Eat Coal? neemt de bezoeker mee naar Korba; een kleine gemeenschap in Centraal India, waar een vierde van de steekkool in het land wordt geproduceerd. Dit wordt met name gebruikt voor het genereren van elektriciteit. Aan de hand van de verhalen van een vrouw die haar land dreigt te verliezen en een lokale activist, schetst de film een beeld van de huidige economische ontwikkelingen in opkomende landen waar lokale mensen vaak nauwelijks baat bij hebben.

Notes On Blindness: Into Darkness

Nadat hij blind werd was het voor John Hull meteen duidelijk dat wanneer hij niet zou proberen zijn blindheid te begrijpen, hij eraan onderdoor zou gaan. In 1983 begon hij een audiodagboek bij te houden. Gedurende drie jaar nam hij zestien uur aan materiaal op en creëerde zo een unieke getuigenis van verlies en hergeboorte. In 1990 werd zijn audiodagboek gepubliceerd. In 2016 ging de film Notes On Blindness: Into Darkness in première op het Sundance Film Festival, samen met het bijzondere gelijknamige VR-project, dat een belangrijke aanvulling is op de film. Iedere scène verbeeldt een herinnering, een moment en een specifieke locatie uit John’s audiodagboek, waarbij audio fragmenten en 3D animaties worden ingezet om een ervaring te creëren van een wereld zonder zicht.